De keerzijde van Boretti

Jarenlang ben ik fan geweest van Boretti spullen. Keukenapparatuur op zijn mooist. Heb ik het merk verdedigd. Ik kook zowel buiten als binnen op Boretti. In de loop van de jaren ben ik er achter gekomen dat Boretti meer een perfect marketingplaatje is, dan een kwaliteitsmerk.

“Het beste uit Italië”.. Dat is wat er naar buiten gebracht wordt. Sinds we in dit huis zijn gaan wonen, nu 7 jaar geleden (kan iets langer zijn), koken we op een destijds gloednieuw geïnstalleerde Boretti VT96. De problemen die we als eerste ondervonden, waren loskomende schroeven van de rekjes waar de ovenroosters in geschoven worden.

Net buiten de garantietermijn, maar er werden schroeven opgestuurd. “Dan kunt u het zelf repareren”. Bleef het daar maar bij. Twee jaar geleden begaf de oven het. Aangezien ik geen zin had in torenhoge reparatiekosten, ben ik zelf op onderzoek gegaan. Toen bleek dat de elektrische brug die de schakeling voor de oven verzorgt, aan de buitenkant zit de selectieknop voor de ovenstanden, doorgebrand was. Kenmerk: alle isolererende plastic delen rondom de 220V stekkers lagen gebarbecued op de bodem. Kale stekkers, afgebrande kabels. Kabels vervangen en een nieuwe brug gekocht via een onderdelenhuis. 8 tientjes lichter, maar hij deed het weer.

Daarna gingen er sensoren kapot die moeten registreren of de kookpitten heet genoeg zijn. Oorzaak: doorgebrande kabels. Het isolatiemateriaal letterlijk afgevlamd.
Gerepareerd, elke keer weer een rotklus om dat fornuis uit het aanrecht te trekken.

Sinds kort doet de oven het weer niet. In eerste instantie verdacht ik dezelfde brug, maar die bleek okay. Weer het fornuis helemaal uit de keuken gehaald en de achterkant open gemaakt. En jawel: brandsporen! Zie foto’s. Je ziet letterlijk waar de vlammen langs het isolatiemateriaal gelikt hebben. De kabels waaraan de stekkers zitten zijn verkoold. De isolatie van de stekkers is kroepoek geworden.

Ik ga hem nog 1 keer repareren en bij een volgend euvel laat ik dit zogenaamde Italiaans vernuft (made in China?) ophalen door de oud ijzerboer en met het geld wat het RVS schroot opbrengt en een forse financiele aderlating bestel ik dan een fornuis van een betrouwbaar merk.

***update***

Na een online zoektocht naar nieuwe onderdelen, kom ik diverse andere gedupeerden tegen met allemaal hetzelfde probleem: doorgebrande electrische componenten. Boretti levert de onderdelen wel maar volle mep €… Als een fornuis een paar duizend euro kost, dan mag je als fabrikant toch wel kwaliteit leveren vind ik. Bah!

Jammer. Boretti’s design is briljant, de reclame is om bij weg te dromen. Maar brand in een fornuis op diverse plaatsen is me toch iets teveel 1870.

20141011-102002.jpg

20141011-101948.jpg

20141011-102037.jpg

20141011-102105.jpg

33 Reacties to “De keerzijde van Boretti”

  1. Ha Draeck, je vindt het blijkbaar lastig toe te geven dat ook jij, net als de gemiddelde consument, je graag voor de gek laat houden.
    Ongetwijfeld wist jij al lang voordat je de Boretti kocht dat het “made in China” is, met een mooi door NL bedacht Italiaans concept.
    Dat het onveilig is, is wel behoorlijk slordig.

  2. Mijn keuken bestaat uit simpele elementen.
    Mijn kookkunst is dan ook een stuk eenvoudiger.
    De vraag is of ik zelfs wel kan koken.

    Mijn overgewicht laat zien dat ik in ieder geval te veel eet.

    Sterkte met je oven.
    Sinds kort heb ik ook een oven.
    Uiteindelijk doe ik er niets mee.

    Vriendelijke groet,

  3. Alicia Hobbel Says:

    Ik zou me niet meer veilig voelen met zo’n ding in huis. Nooit Boretti dus, mocht ik ooit een keuken gaan kopen.

  4. Hele verhaal herkenbaar!! Hier een Boretti van bijna 9 jaar.
    Ongeveer dezelfde euvels als beschreven en op dit moment een oven die veel te lang doet over op temperatuur komen en de andere oven met een ‘gesmolten’ verwarmingselement, die overigens nog wel functioneert. Tijdens mijn zoektocht hierover kwam ik dit blog tegen. Toch even reageren!
    Hier al twee keer een gesmolten schakelwals en verbrande stekkertjes en nog meer kleine euvels.
    Herkenbaar dus…Ik dacht als fanatieke koker een passend fornuis te hebben aangeschaft destijds. Beetje koude kermis zo.

  5. Oei, allemaal verontrustende berichten. Na nog geen 9 jaar is het bovenste verwarmingselement van de kleine oven kromgetrokken en moet vervangen worden. Ik hoop dat ik het zelf kan doen, maar vind op internet nergens hoe en welke element ik moet kopen en waar je deze krijgt. Ben bang dat ik een dure reparatie moet laten uitvoeren en dat vervolgens telkens andere mankementen de kop op steken.

    • cisca vlaar Says:

      Hallo, ik kreeg van boretti meteen een artikel nr en prijs….A/458/78….64,47 euro en 10 euro verzendkosten. EEN MONTEUR kost 95 euro, incl voorrijkosten. Denk niet dat de monteur hem voor dat geld even naar voren schuift……..balen dus!

    • Het element kan je bij Boretti bestellen. Als je de oven naar voren haalt moet je de plaat aan de achterkant verwijderen, twee schroefjes. Daarna zie je zie je vijf of zes stekkertjes. Losmaken, twee schroefjes losmaken aan de zijkant van de plaat waar de stekkertjes op bevestigd zitten. Daarna kan je via de voorkant van de oven het kapotte element eruit halen. Monteren in omgekeerde volgorde en vergeet nietwaar de stekkertjes zaten. Verschillende kleuren namelijk. Het is zeer simpel te doen maar je oven moet we van de muur af kunnen komen en je moet aan de achterkant kunnen werken. Onderdeel, element, is te bestellen bij Boretti. Succes !

    • Lees net jouw verhaal, wij hebben exact hetzelfde met onze kleine oven. Is het jouw gelukt om zelf het verwarmingselement te vervangen en was het een dure reparatie?

  6. cisca vlaar Says:

    Hallo, ook bij mij in de 9 jaar oude oven van boretti…de ‘kippe gril’ is het verwarmingselement krom getrokken. 5 cm gezakt aan voorzijde…
    Boretti antwoordt: ” kan gebeuren ” prijzen voor vernieuwing werden meteen doorgegeven….

    Is het element dan niet gemaakt om te verwarmen?
    Nooit meer een Boretti na bovenstaande gelezen te hebben.

  7. Daarom kan je beter de wat oudere solitaire s kopen.
    super simpele techniek dus zeer betrouwbaar.

  8. Mijn Boretti VN96RB stamt uit 2007, het is het ( retro) model met het analoge klokje. Dit klokje maakt af en toe een resonerend geluid. Niet zo erg, het werkt verder goed. Recentelijk deed mijn oven het niet meer, vanmorgen heb ik daarom het fornuis naar voren getrokken en eens gedemonteerd. Wat ik zag qua afwerking deed me denken aan die treinen van Ansaldo Breda. De bedrading is niet in draadbomen gemonteerd maar zoals ik vroeger zag bij oude buizenradio’s, kris kras onder de kookplaat. Het probleem van de oven had ik snel opgelost, zekering en schakelaar zijn OK, maar het klokje, wat in feite de aansturing van je oven is, was een tikkeltje gaar. Ik heb het ding schoongemaakt, contacten gereinigt en weer gemonteerd. En voila, de oven werkte weer. Van de zomer, als ik toch mijn buiten Boretti gebruik in de tuin, trek ik het hele ding uit elkaar en bedraad het hele ding fatsoenlijk ( ik maak een nieuwe geisoleerde draadboom die geen contact kan maken met hete onderdelen) verder zal ik de schakelaars etc. hittebestendig isoleren. Zeker weten dat het fornuis dan mijn hele verdere leven mee zal gaan, er zitten nl. geen onderdelen in die aan hoge slijtage onderhevig zijn. De vonkontsteking en de branderbeveiliging zijn de meest kwetsbare onderdelen, het klokje kun je ook overbruggen, je moet dan zelf de baktijden in de gaten houden.
    Kromgetrokken verwarmingselementen worden veroorzaakt door verkeerde behandeling, je moet de ovendeur altijd op een kier open laten staan na gebruik, dit om condens te voorkomen en het verwarmingselement af te laten koelen. Zelf zet ik de temperatuur op 0 en laat de oven ventileren met de deur op een kier.

    Ron Hempenius

  9. tonnie janssen Says:

    Hallo, ben het met jullie eens, heb een buitenkeuken van boretti.toen hij nieuw was was het een plaatje,hij is nu 4 jaar oud, roest aan alle kanten, de gaspijp is doorgeroest, wilde een nieuwe bestellen, ze zijden dat het onderdeel 70,- kost, was het een verkeerde, bieden ze mij een deal aan om een nieuwe te kopen, moet ik600,- bijleggen. zou vorige week te horen krijgen wat een nieuwe pijp kost, tot vandaag geen reactive.
    voor mij nooit geen boretti meer.

    • vandraeckensteijn Says:

      Hoi Tonnie, de meeste Boretti buitenkeukens die ik ken zijn gerelabelde Grand Hall apparaten. Informeer eens rechtstreeks bij de importeur van Grand Hall.

  10. Op welke site heb je onderdelen besteld? Wij hebben sinds gisteren een “lekkende” elektrische ontsteking! Heb de stekker er maar even uitgetrokken, de vonken blijven overslaan of je nu wel of niet de knop indrukt!

    • vandraeckensteijn Says:

      Hoi Jo, de website bestaat niet meer, het was een online onderdelenhuis. Het wordt steeds moeilijker om aan Boretti onderdelen te komen helaas. In jouw geval zou ik toch even de bovenkant lichten, om te zien of er niet ergens een kabel vals contact maakt. Het is geen rocket science onder de klep bij Boretti, alleen slechte kwaliteit helaas.

    • Hoi Jo,

      Ik heb dit al eerder meegemaakt. als je de bovenkant licht dan zie je die ongeordende bedrading. Ik heb dit ook gehad ( lekkende ontsteking ), heb de betreffende bedrading zover mogelijk opgebonden, toen was het probleem opgelost.

      • bedankt voor jullie reactie. Opbinden heb ik geprobeerd, helaas hielp dat niet echt. Heb nu maar de elektra tijdelijk uitgeschakeld (gelukkig een eigen groep).

  11. Wij hebben onze Boretti al 12 jaar, de naam klinkt Italiaans maar bij nader inzien schijnt het te komen van Boris en Hetty 2 nederlanders dus niks Italiaans. Heel veel problemen gehad. Begon met de 90 cm oven, toen ik een plaat vol met bruchetta in de oven deed was alleen het middelste deel klaar, bleek er maar een 30 cm gril in te zitten. Slechte voorlichting dus. Gas aansteken duurde veel te lang voor het aan bleef. Ze maken reclame met snelle voorverwarming, die van mij duurt een half uur. Als je belt over de klachten, zou je worden terug gebeld, wat nooit is gebeurd. Ik woon in Frankrijk, heb een chambre d’hôtes. Als ik Nederlandse gasten krijg roepen ze vaak O, U heeft een mooie Boretti. Dan zeg ik maar een ding nooit kopen.

    • Doet me denken aan de brommer die mijn moeder vroeger had. Dat was een Berini. Dat is een samenvoeging van de namen BErnard Neumann, RInus Bruynzeel en NIco Groenendijk. (bron Wikipedia)
      Ik heb al eerder over Boretti geschreven. Voor mij is het belangrijk dat ik de onderdelen kan kopen. Het plaatwerk en de vormgeving waren de hoofdredenen om een Boretti te kopen. Daarnaast ging ik af op de kwaliteit. Tot nu toe ben ik redelijk tevreden. Ik heb een gaspit die er ca. 30 seconden over doet om te blijven branden, een lek in de vonkonsteking ( komt door vocht) en een (analoog) klokje dat af en toe een pulserend geluid geeft. Over het klokje heb ik in deze rubriek meer gelezen, maar ik vervang het niet. Het geluid komt van het mechanisme binnenin en kan geen kwaad.
      De vonkontsteking heb ik hersteld door de bedrading beter te isoleren.
      Als bij mij de bedrading beschadigd zou raken door oververhitting ( kwaal van Boretti) zou ik het fornuis zelf opnieuw bedraden, volgens de hoge Siemens standaard uiteraard.

  12. Hier ook een Boretti met een euvel. De rubberindustrie van de oven is gebroken. Gebeld met Boretti, en het onderdeel moest 27 euro kosten, en daar komt dan 15 euro porto bij omdat het uit Italië moet komen. Te triest voor woorden want dan moet je t inderdaad zelf nog maar zien te maken. Inmiddels heeft ook 1 van de elektrische onstekers het begeven…. alleen zit hij hier ingebouwd 😡😡😡. Dus dat gaat niet leuk worden om de bedrading te checken schat ik in….

  13. Gerard Kroon Says:

    Hier een een VNR83AN, prachtig om te zien maar ook slechte kwaliteit, klokje stuk (volgens Boretti doen ze dat allemaal en hun advies was om een draadje los te trekken ???) Kwaliteit van het klokje is vreselijk, plastic knopje e.d) Gaspitten ontsteken helft van de tijd niet, 2 gaspitten doen het nu helemaal niet meer. Keukenkraan ook van Boretti, heeft elk jaar nieuw binnenwerk nodig (lekt) Nooit meer Boretti !

    • Hallo Gerard, is het klokje stuk of geeft het een resonerend geluid? Het laatste kan geen kwaad. Ik heb af en toe ook dat geluid. Het heeft te maken met resonantie in het klokje. Wat je gaspitten betreft, controleer de vonkonsteking en de bedrading ( witte hittebestendige draden). Veder de pitten, die moeten goed schoon zijn, met name de gaatjes. Verder kun je last hebben van de beveiliging, de pit blijft dan niet branden. Dat komt door de positie van de ‘beveiligingsnaald’. Die moet in de vlam staan. Een goede afstelling helpt, klusje van tien minuten. Wat de keukenkraan betreft, voor mij maar één merk, en dat is Grohe. Alle onderdelen altijd verkrijgbaar / bestelbaar. Laatst na tien jaar mijn keukenkraan met douchekop, model K4, nieuw cartouche ingezet. Werkt weer zonder lekken. Boosdoener is het hoge percentage kalk in het water ( hardheid 12).

  14. Veel van deze problemen van hierboven zijn herkenbaar.
    Altijd wat met dit fornuis!!
    Maar hij koste maar € 4200
    Dus dan hoef je ook niks te verwachten toch???
    Ik heb nu ook een krom getrokken verwarmingselement.

    Ik snap niet dat Boretti nog steeds wordt verkocht in Nederland.
    De buitenkant is mooi maar vanbinnen is het een schroothoop.

  15. Ook hier nooit meer n Boretti fornuis!!!! Fornuis 10 jaar geleden gekocht voor de nieuwe keuken. Kleine oven gesmolten en verzakt bovenelement na 5 jaar en normale oven sinds n jaar op 2. Verklaring van Boretti is dat t nu eenmaal uitzet en krimpt met verwarmen en afkoelen en daarom geregeld vervangen moet worden…..?!?!? Vreemd dat dat nooit gebeurde bij andere ovens ook eenvoudige inbouwoven van ander merk die veel gebruikt werd in ons vorige huis. Duur betaald fornuis met n mooie uitstraling maar de kwaliteit is ver beneden maat!

  16. Heb ook een boretti. Nu wel dik 10 jaar oud. Heb ongeveer 10 x de oven gebruikt. Maar telkens sloegen de stoppen door. En de reparaties kan je zelf betalen. Dus gebruik nu de oven als opslag voor de kruiden. Verder heeft de vonkontsteking ook maar iets van 3 jaar gewerkt. Niet eens meer over gebeld. Ik gebruik nu een gasaansteker. En hoe krijg ik de pitten weer mooi schoon?

  17. In 1998 een Boretti oven gekocht en al die jaren gebruiken we dit apparaat zeker 3 a 4 keer per week. Het enige wat er aan mankeert is dat de ovenstanden niet goed meer af te lezen zijn op de schakelknop. Enorm lastig als er iemand in de keuken assisteert die de oven niet kent… Verder een probleemloos apparaat!!

  18. wkverburgh@gmail.com Says:

    Bij mij werken de ontstekingen van twee pitten niet maar wel wanneer ik de knoppen van andere gaspitten gebruik.
    Boretti valt me zwaar tegen. Ook bij mij is het grilelement naar beneden gezakt zodat ik mijn handen er aan heb gebrand.
    Verder allerlei loszittende onderdelen van inferieure kwaliteit.
    Wat mag je ook nou verwachten van en een oven van 2600 euro?

  19. annemarie Says:

    Wij hebben een VFP-120IX sinds 2005. Klokje deed het al heel snel niet meer. Brander kleine oven ging 4 jaar naar beneden hangen. Grote oven doet het niet meer sinds najaar 2015. Kleine oven duurt een uur en dan nog half zachte broodjes. Gebruiken we ook niet meer. Lakwerk laat los, diverse kale plekjes 😦 We gebruiken nu de oven van een fornuis van 20 jaar oud. Kortom begin niet aan een Boretti.

  20. Ronald Spruitenburg Says:

    Goedemiddag,

    Wij hebben sinds 2004 een zespits Boretti fornuis. Afgezien van gammele pandragers (later nieuwe zwaardere voor gekocht, waar de rubber voetjes steeds van verdwijnen) alleen problemen gehad met de handgreep van de oven, die al meerdere keren losraakte.
    Sinds gisteren kunnen we de over echter niet meer gebruiken. Hret lamje brand wel, klokje (digitaal) werkt ook, maar zodra de keuze-draaiknop (rechts) verder dan de tweede stand gedraaid wordt, gaat het lampje alweer uit. Op de één na laatste stand gaat het lampje dan weer aan, maar op alle standen waarin warmte wordt gevraagd gaat het lampje uit. Is dit ook een geval van een defect verwarmings element? Of zit er nog ergens een zekering verstopt onder of achter het fornuis?

  21. Ik ben op zoek naar een glazen afdekplaat voor een Boretti gasfornuis, volgens de bijgeleverde handleiding FD110 / FE110.
    Heeft iemand een verkoopadres of een sloopfornuis?

  22. Hallo,
    Hier ook een oven met gebreken. De ovendeur liet los, deze zit aan de onderzijde geschroefd en boven zit deze aan elkaar gelijmd. De lijm heeft het begeven. Nu is de ovendeur en de voorzet raam van elkaar af. Ik heb de voorzetraam nu gedemonteerd.
    Weet nog niet hoe ik dit op ga lossen!
    Heeft iemand een idee!

  23. Hallo Iedereen,

    Na een korte inleiding over mijzelf, even wat achtergrond over “boretti”.

    Omdat ik zelf een italiaanse achtergrond heb, ben ik toch snel geneigd om Italiaanse spullen eerder te kopen dan producten van elders.
    De hoofdreden hiervoor ligt bij het design en alles wat met uiterlijk te maken heeft.
    Want zeg nou zelf; wat is het vaak mooi!
    Jammer alleen dat de italianen op elektrotechnisch gebied niet zo ver ontwikkeld zijn…..
    Zie bijvoorbeeld de Italiaanse automerken, leuke auto’s, totdat ze ouder zijn dan 6 jaar en dan begint de ellende.
    Ook hier ligt het zeer vaak aan de toch slechte elektronica.
    Ook mijn Ducati heb ik totaal van japanse componenten moeten voorzien om hem fatsoenlijk op de weg te houden.

    Terug naar “Boretti”,
    Ten eerste heet Boretti in Italie gewoon “ILVE”.
    Drie Nederlandse slimmerikken hebben het merk in de jaren 90 naar Nederland gehaald en hebben allen een paar letters van hun initialen ingezet om vervolgens tot deze naam te komen.
    En ilve wist al dat de italianen niet goed waren in het maken van schakelaars, dus kochten ze die voor hun fornuizen in Spanje….
    Jammer, want na de Italianen, zijn de Spanjaarden het slechtst in elektronica!
    Naar mijn mening is het plastic wat gebruikt wordt in de ovenschakelaar van de ilve modellen te broos en zo ook de omhulsels van de bekabeling.
    Het is gewoon niet hittebestendig genoeg.
    En op het moment dat de oven te vaak is aangezet en er dus te vaak een vonkje is ontstaan wat het plastic steeds maar harder maakt, breekt het, met alle gevolgen van dien zoals kortsluiting.
    Voor degenen die dus nieuwe schakelaars zoeken, verwijs ik jullie graag naar de site van “Gottak” in spanje.
    Houdt het serienummer van je schakelaar bij de hand (als ie niet al weggeschroeid is).
    Ook op ebay worden de schakelaars tegen normale prijzen aangeboden.

    Voor overige onderdelen, kun je dus ook eens bij de originele fabrikant op de site kijken.

    Salute, Alberto…

Geef een reactie

