Borden met vakjes

​Het is 9.00 uur op deze mooie zomerochtend. Naar beneden gelopen om de eerste kan koffie van vandaag aan te zetten, valt mijn oog op een partij afgespoeld serviesgoed, klaar om als volgende lichting de vaatwasser in te gaan. De stille getuigen van een ouderwets gezellige barbecue. Voorzichtig schuif ik een stapel borden aan de kant. Bordjes met vakjes. Ik word er nog steeds blij van, merk ik.

 


Toen
al
Als kind was ik al gefascineerd door allerhande servies wat maar enigszins afweek van de normale borden en het normale bestek. Hoe aparter hoe beter. Plastic bestek laat ik even achterwege, ik beperk me tot borden en bakjes. Piepschuimen eetdozen met deksel en vakjes waarin de toko de kant en klaar maaltijden meegaf, plastic barbecue bordjes, waarbij het extra feest was als de maker ervoor gezorgd had dat er verstevigingsribben aangebracht waren in het kunststof gietwerk. Geen omklappende bordjes maar echt “vakwerk”. En hoe ongelooflijk pijn het vertrek van de puntzak friet ook deed… de bakjes met geïntegreerd mayonaisevak maakten dat meer dan goed. Ik koop alles met vakjes waarvan je kunt eten. Onlangs nog, een aanbieding in nep Tupperware. Afsluitbare, invriesbare en magnetronbestendige vakjesborden. Als we avondeten overhebben en ik sta die borden af te vullen voor de diepvries, dan jubelt mijn hart. Macaroni in het grote vak, schep spinazie in het vakje linksboven en het vakje rechtsboven afvullen met een gehaktballetje met tomatensaus. Deksel erop. Klaar. Orde.


Hokjesgeest

Beredenerend wat mij nou zou gelukkig maakt, kan ik maar één ding concluderen. Met vakjesborden schep je orde. Het bord is een geordend wereldje op microformaat, in een grote chaotische wereld. Is het een uitwas van een controlecomplex? Ben ik dan zo’n controlefreak? Nee. Het is gewoon fijn dat sausje A niet bij salade B kan komen. Het is fijn dat de wasabi mayonaise mijn grillworstje pas raakt als ik vind dat dat moet. Het is heerlijk dat het bloed uit mijn rode biefstuk niet getamponneerd wordt door dat perfect krokante aardappelkroketje.


Een
stap verder
De volgende stap is de verduurzaming van het vakjesservies. De wegwerp vakjesborden hebben hier dus al plaatsgemaakt voor de aardewerken variant. Nu nog de harde versie scoren van het bekende frietbakje met mayovakje.


Borden
met vakjes. De hemel.

Eén reactie to “Borden met vakjes”

  1. En je hebt een vak geleerd en parkeert de auto ook netjes in een vak? 😉
    #metjevakjes 😂

Geef een reactie

