Gedachten. 27 september 2016.

​De derde nacht waken aan het ziekenhuisbed van mijn schoonvader zit er op. Vroeg in de ochtend werd hem voor het eerst morfine toegediend, omdat hij zich oncomfortabel voelde, zo had de nachtzuster geconstateerd.
De morfine doet zijn werk, ik merk dat hij steeds rustiger ademt. Ik ga mee in zijn tempo, om even later naar adem te teugen, weer bij de les. Zijn ademhalingsritme is niet het mijne. Mijn stretchbed ruim ik alvast op en ik zet de stoelen weer op hun plaats. Voor straks, als de rest van de familie komt. 

Voorzichtig heb ik in de groepsapp aangegeven dat er licht aan het eind van de tunnel in zicht komt. Het is niet te zeggen hoe snel de trein naar het eind van deze tunnel snelt, maar dat het eind ras dichterbij komt is zeker.

Buiten gaat het leven gewoon door. Met interesse bekijk ik hoe er een grote hijskraan wordt opgebouwd. Het ziekenhuis staat deels in de steigers. Machines, delegerende harde mannenstemmen, verplaatsing van zwaar materiaal. Allemaal in schril contrast met het kleine wereldje hier op de éénpersoons kamer.

Mijn gedachten draaien rondjes. Ik word uit mijn trance gehaald door Roomservice. “U heeft hier gelogeerd mijnheer? Wilt u een ontbijt misschien?”. Ook al heb ik de koelkast geplunderd afgelopen nacht, dat ontbijt wil ik wel. Afleiding. Verzorging. Twee bruine boterhammen met boter en aardbeienjam bestel ik. Met een koffie.

In plaats van alles naar binnen te proppen zoals gewoonlijk, besluit ik zonder het echt te beseffen om het aangeleverde ontbijt met zoveel mogelijk decorum te nuttigen. Bizar waarom je ineens zoiets doet. Het stoort me zelfs dat het servies en bestek van plastic zijn.cIk besmeer keurig de boterhammen met de margarine. 80% vet staat er op het kleine kuipje. Lekker voor de cholesterol. Dan open ik het kleine bakje met jam. Zoals altijd is de inhoud nog niet genoeg voor een kwart boterham. Wie verzint dat nou? Gelukkig heeft Roomservice vier kuipjes jam meegeleverd. Het tweede bakje moet er voor de eerste boterham ook aan geloven…

Behoedzaam eet ik de boterham met mes en vork op. Zeldzaam voor me. Voor ik van de koffie nip, dep ik mijn mond (“jambek” denk ik er nog bij) keurig. De tweede boterham ondergaat hetzelfde ritueel. Deze keer ontbijt ik bewust, bedachtzaam en respectvol. Voor hem. Die niet meer kan eten. Voor het geval hij toch nog door heeft dat ik daar wel zit te peuzelen.

Ik zit met mijn rug naar het bed en hoor hoe zijn lichaam nog steeds moeite doet om erbij te blijven. Ik voel dat zijn geest klaar staat om de trein naar het licht te verlaten als de tunnel doorkruist is. Behoedzaam leg ik alle gebruikte ontbijtspullen terug op het bord, waarbij één van de tranen een kleine “tik” zegt op het ziekenhuisdienblad.

Laat het snel gaan.

4 Reacties to “Gedachten. 27 september 2016.”

  1. Wat indringend geschreven lieverd. Stil van. Heel erg veel sterkte.

    😘

  2. Wat kun je dan nog zeggen… Niets meer.
    Je schrijft zo mooi maar het is en blijft zo intens verdrietig…
    Je wilt het niet en toch wens je het zowaar bijna, die rust voor hem.
    Stilte kan soms oorverdovend zijn…
    Knuffels en kracht, en vooral heel veel ❤ ❤ voor jullie…

  3. Lieve, lieve Draeck,

    Hoe vreemd js het te lezen dat deze ruwe bolster zich zó kwetsbaar weet te uiten. Het zal niet meegevallen zijn, de afgelopen periode. Veel verdriet en het gemis in de nabije toekomst en later zullen bepalend zijn voor het “hoe nu verder”.

    Je schoonvader zal zijn trein verlaten en zwevend verder gaan, naar beneden kijkend hoe zijn dierbaren zich sterken door verder te gaan. Zijn eindstation is het eerste perron voor de nabestaanden.

    Nogmaals gecondoleerd, heel veel sterkte voor nu en later.

    Sjanicknuf

  4. Lieve Jan,

    Ik moest even een brok weg slikken na het lezen van je blog. Ik weet zo goed hoe dit voelt. Heel veel sterkte de komende tijd. Dikke knuffel ook voor Nance en de meiden ❤

Geef een reactie

